Studiemakker opgave

I løbet af vores studiemakker forløb skulle vi lave nogle Instagram produktioner, som var relevante til vores valgfag. Mens os 3. semestre stod for at lave det, var det 1. semestrene der bestemte temaet på opgaven. Det overordnede formål med opgaven var at reklamere for uddannelsen, så det skulle holdes inden for de rammer.

Opgaven

Kunne det tænkes, at det stadig var relevant, så måske reklamere for:

– fotolokalet, fablab og de andre fede faciliteter, som der er. Visuelt vise hvilke færdige/proces produkter, som man kan udarbejde med her.

Gør det interessant og fedt med de skills I har for content: gode kompositioner, redigering og lign.

Med opgaven tildelt gik vi os 3. semestre i gang. Pga. størrelsen på vores studiemakkergruppe, delte vi os op i drenge og piger så alle kunne inkluderes lige vidt i processen.

Pigerne ville lave nogle billeder til Instagram opslag, som markedsførte de forskellige elementer på uddannelsen som f.eks. underviserne, praktik, nogle faciliteter osv.

Som led af samme tema besluttede os drenge os for at lave en fremvisning af de forskellige faciliteter på uddannelsen: Medialab, Fablab, Neurolab og podcast lokalet.

Vi lavede en kort shotliste med et manuskript over hvad vi ville sige i videoen, siden vi blev enige om vi alle var med i mindst én scene.

Vi tog også kontakt til undervisere for Neurolab og podcast lokalet for at få låst op – Medialab havde jeg selv adgang til siden jeg er studentermedhjælper. Strukturen på rundvisningen blev skrevet alt efter hvilket lokale lå i en naturlig gågang fra indgangen og rundt på skolen: Indgang > Medialab > Fablab > Neurolab > podcast > Indgang igen, så rundvisningen ikke bare skiftede hurtigt rundt på skolen, hvilket kunne forvirre folk der ikke kendte til bygningerne.

Vi blev lidt ambitiøste og samlede en A7 IV på en stor gimbal, og optog det hele i 4k 25p S-log med en lav mikrofon, så der var mere rum til at redigere. Alex var ‘vært’ i det meste i videoen, jeg stod for at optage og Emil for musik.

Vi optog materialet over ca. 1 dag og jeg redigerede det i løbet af ca. 2 dage efterfølgende, så det blev meget hurtigt sammensat.

Alexander og jeg havde snakket om at få nogle transitions med: han ville gerne prøve at lave nogle transitions som bevægede sig op eller til siden når man ‘skubbede’ til kameraet, mens jeg godt kunne tænke mig at prøve at lave et tracking shot mellem de forskellige lokationer vi filmede ved. Dette var også årsagen til at vi brugte gimbal, for at lave at bedre kunne lave et dolly shot.

Siden både start og slut på videoen foregik uden for skolen, brugte vi Alexanders transitions mellem udendørs og indendørs transition, mens vi brugte tracking shot transitions under hovedhandlingen i videoen, for at give illusionen af et one-take. Tanken med dette var skabe en rammefortælling – ligesom et bogomslag i start og slut.

Vi optagede en del B-rul for at fremvise lokalerne og vise hvilket slags udstyr man kunne forvente i dem, ud over Alexander der fortæller om lokalet. Her brugte vi L-cuts hvor lyde fortsatte ind over B-rullen, så man stadig fik hele forklaringen med. Vi gjorde b.la. dette for at skære ned på længden af videoen, og for at bevare seererens opmærksomhed under rundvisningen.

Desuden var der også baggrundsmusik på videoen (vi brugte UCL standardmusik til videoer) i baggrunden, hvor vi benyttede keyframes til at sænke volumen når nogen snakkede, hvilket hedder ducking. Der er et indbygget værktøj i Premiere til nøjagtig dette formål, men hvad jeg kunne finde ud af virkede det oftest ikke, så vi brugte manuelle keyframes i stedet.

Siden jeg ikke har den bedste motoriske kontrol eller øvelse med gimbals, brugte vi også stabilizer på langt de fleste klips – en blanding af subspace warp og perspective, siden warp kan godt distorte billedet i mange tilfælde.

Til sidst var det bare farvekorrektion. Vi brugte et adjustment layer med en LUT, og satte nogle farvekorrektioner på de enkelte klips så de matchede hinanden. Jeg synes dog selv dette er en udfordring hvis man sidder med det i flere timer, da udseendet på starten og slutningen af en video kan stadig ende med at se anderledes ud. F.eks. hvis man sidder og farvekorrigerer langsomt i 8 timer kan man stirre sig blind på det.

Vi tilføjede også et lille introkort i starten, som jeg bare lavede i InDesign – det kunne sagtens have været lavet i Illustrator, jeg er bare mere hjemmevant i InDesign.

Resultat

Reflektion

Denne opgave faldt på et rigtig dårligt tidspunkt. Alexander og jeg var ret presset på eksamen, og vi havde fuldstændig svedt denne opgave ud. Jeg havde ikke engang overblik over hvad vi skulle helt nøjagtigt.

Jeg skal helt klart selv være bedre til at læse opgaven og holde styr på flere forskellige. Det var en ret stor udfordring at multitaske her – mest fordi jeg kan bedst bruge 100% fokus på én ting ad gangen. Jeg har lidt svært ved at fokusere 50% på 2 forskellige ting. Det var også svært at ‘bare få opgaven her overstået’ fordi jeg synes egentlig den gav god mulighed for eksperimentation.

Men selvom det var tidspresset og vi blev trætte og stresset af endnu en opgave, synes jeg faktisk vi kom rigtig godt igennem. Jeg vil næsten våge at påstå jeg er en lille smule stolt over vores færdige video, også fordi vi nåede at presse så mange tanker ind i videoen i sidste ende. Kvaliteten af klips og farvekorrektion afhænger også overraskende meget af hvor meget tid man bruger på det. F.eks. kunne vi sagtens have taget flere skud af scenerne, for at ramme være sikker på kvaliteten, men vi valgte at lave one-take på langt de fleste scener, hvilket godt kan ses på hvor meget nogle af dem ryster. Farvekorrektion kan man også bare blive ved med i uendelighed, men jeg valgte at stoppe ved et punkt hvor jeg synes det var acceptabelt nok.