Til vores fotoprojekt op til eksamen skulle vi tage mindst 10 billeder med overvejelser om opsætning, komposition, osv. plus et illustreret reklamefoto, én reklamevideo til en valgfri klient med overvejelser om målgruppe og lign. og én VFX video med metoder fra vores undervisning.
Fotodelen – Landskabsbilleder
Vi skulle vi tage mindst 10 billeder (langskab, portræt, produktfoto og langtidseksponering). Jeg ville starte med den mest spændene del for mig selv, og begyndte at overveje hvor jeg kunne tage mine billeder. Landskabsbilleder ville jeg tage i Svendborg området, så jeg begyndte at kigge på vejret og dagslys. Om lørdagen blev det rigtig godt vejr, så jeg tog ud omkring solens højdepunkt ved 12-tiden.
Da jeg godt kan lide at få så meget horisont med i landskabsbilleder, ville jeg søge så højt som muligt. Da jeg selv er fra Svendborg, vidste jeg at Svendborgsundbroen og Bregninge Kirke er de højeste punkter på sydfyn.
Da jeg lige havde mistet mit eget kamera, lånte jeg en Sony A7 III fra skolen, med en Gmaster 24-105mm og en tilt shift objektiv, da jeg ville prøve at lave nogle miniature billeder af landskaberne. Jeg tog også en monopod med hvis jeg skulle bruge et mobilt stativ, men jeg endte med at tage alle billeder frihånd. Da jeg var vant til at tage billeder med et Canon kamera, var jeg ikke bekendt med Sonys S-log indstillinger, og endte med at tage alle mine billeder i S-log. Selvom originalerne ikke blev fantastiske, kunne jeg stadig redde dem lidt, da de stadig var taget som RAW billeder.
(61mm, 1/640, f4.0, ISO 200)
(61mm, 1/200, f4.0, ISO 200)
Langtidseksponering
Mandag efter weekenden planlagde jeg at tage nogle billeder efter vi arbejdede på eksamen. Jeg manglede nogle langtidseksponerings billeder, som ville være perfekte at tage rundt omkring i Odense. Vi tog en tur ned langs Odense Å, hvor jeg tog nogle billeder af vandet, over mod H.C. Andersens Hus, hvor vi tog nogle billeder af dem gamle bydel. Vi afsluttede med at tage nogle billeder oppe fra taget af Odense Banegård. Vi tog en enkelt tripod med os, da alle langtidseksponeringsbilleder skal holdes så stille som muligt mens lukkeren er åben.
(63mm, 10 sek, f22, ISO 50)
(30mm, 13 sek, f10, ISO 50)
(45mm, 30 sek, f14, ISO 50)
Produktfotos
Til produktfotos brugte jeg en dag i Medialab, hvor jeg udnyttede det diverse udstyr til at tage produktbilleder og nogle portrætter. Jeg brugte 2 lamper, 1 Nanline Forza 60 med softbox og og en Zhiyun Mollus x100 med softbox på hver side af en hvid plastik baggrund til produktbilleder, for at annullere skygger der bliver dannet. Når det gælder produktbilleder der inkluderer teknologi, foretrækker jeg at sætte lys ekstra tæt på, for at få nogle bedre highlights på produktet, hvilket jeg synes giver det et ekstra skinnende og “nyt” look. Jeg brugte en A7 III med Gmaster 24-105mm f4.0 og en 105mm f2.8 macro objektiv til at tage billederne. Jeg kom måske også til at glemme at fjerne den fra S-log igen 😅
(35mm, 1/100, f4.0, ISO 160)
(105mm, 1/60, f22, ISO 6400)
Portrætter
I mine første to portrætter ville jeg lege meget med lys. Jeg har engang lavet nogle low-key portrætter af mig selv i sort og hvid, men denne gang ville jeg prøve at eksperimentere med nogle farvede lys, hvor jeg gjorde lidt brug af samme principper som low-key billeder.
Jeg brugte en A7 IV med en Gmaster 24-105mm lense, for at få lidt zoom på portrætterne, da bedst kan lide portrætter uden så meget perspektiv, ihvertfald i studieopsætninger.
(63mm, 1/50, f4.0, ISO 500)
(73mm, 1/60, f4.0, ISO 800)
(73mm, 1/60, f4.0, ISO 800)
Jeg tog rigtig mange billeder (over 400) til det her projekt, så hvis du vil se nogle ekstra udvalgte billeder, kan du se dem til sidst på siden.
Fotoreklame
Vi skulle også lave en lille fotoreklame ud fra de billeder vi havde taget i løbet af projektet. Jeg endte med at bruge én af mine produktfotos.
Jeg havde engang været på Bolig Mad Design messe i Svendborg, som jeg synes var ret spændene. Jeg havde også prøvet at lave en reklame for dem før, så da jeg havde taget et billede af nogle objekter til interiordekoration, tænkte jeg det var oplagt til sådan noget. Jeg brugte logo og skrifttyper fra selve virksomheden, og blev løst inspireret af deres identetitet.
Reklamevideo
Til min reklamevideo ville jeg prøve at gøre brug af noget videomateriale vi optog til vores klient på 3. semester eksamen. Hensigten var også at det kunne eventuelt bruges til noget til eksamen, hvis det blev brugbart.
Siden det havde sammenhæng med vores eksamensprojekt, var det samme målgruppe osv.: tiltrækning af flere unge til golf, ved at reklamere det sociale element og en tilbudspakke specifikt til unge.
Pointen med videoen var at highlighte og informere om de ting pakken inkluderer og hvorfor man bør vælge den, så videoen kunne være rigtig god til Facebook og Odense Eventyr Golfs andre officielle kanaler, hvor folk allerede er interesseret i konceptet, men har brug for et sidste skub for at komme ud at spille.
Som setup brugte vi en A7s III med et Gmaster 24-105mm objektiv lånt fra skolen.
Vi brugte en Smallrig med side og top grip for bedre stabilitet, da vi ikke ville medbringe en gimbal pga. vi skulle være hurtige og mobile ude på golfbanen, da vores bookede tid kun var 10 minutter pr. hul til at få de skud vi ville have.
Desuden havde vi en A7 IV med et 16mm objektiv til at tage billeder, mens vi alligevel var hos klienten. Vi var to personer til at styre disse kamerarer, mens vi havde 4 ‘modeller’ med, som havde sagt ja til at blive optaget til en reklame.
Vi havde også kun lidt under 2 timer til at optage alt, da vi startede kl. 15:00 og solen gik ned lidt omkring 16:30, selvom vores optagelser til sidst på driving rangen alligevel blev gjort i mørke. Vi gemte den til sidst da den alligevel var oplyst. Vi ville også have optaget inde i restauranten, men den var lukket da vi dukkede op.
Til redigering brugte vi Premiere Pro, da vi ikke havde planlagt nogen komplicerede effekter, men nærmere en sammenklippet reklamevideo med nogle salgspunkter. Al videomateriale blev optaget i S-log, 4K og 50fps for så fleksible klips som muligt. Color correction blev gjort med et adjustment layer og en LUT på alle klips.
Vi brugte klientens logo og skriftttype og fandt noget passende musik fra Youtube Music Library, som ikke krævede nogen kredittering.
VFX Video
Til min VFX video ville jeg prøve at lave et lidt DIY setup derhjemme, da jeg allerede havde brugt Medialab til at tage billeder. Det gode ved Medialab er at det er nemt at smide et lille fotosetup sammen relativt nemt når man har alting lige ved hånden, men derhjemme må man være lidt opfindsom.
Før jeg begyndte havde jeg en idé om at jeg ville prøve at sammenklippe to fysiske, men seperate optagelser, såsom at indsætte en optagelse oven på en anden.
Da jeg allerede havde en idé til hvad jeg ville lave, handlede det bare om at finde ud af setup.
Jeg lavede en hurtig greenscreen fra Indesign og en printer, og fandt en gammel lampe fra tidligere skoleprojekter. Jeg brugte et almindeligt hvidt papir som reflektor, da lampen havde et rigtig hårdt lys.
Derefter brugte jeg en lille Lego mand som subjekt, og filmede ham fra en meget lav vinkel, da jeg skulle bruge det til videoen.
Da dette var VFX, brugte jeg After Effects, som tilbyder mange flere effekter i dette tilfælde.
Siden jeg havde en greenscreen som skulle keyes ud fra baggrunden af Lego manden, startede jeg med at fjerne den med Keylight effekten.
Derefter skulle Lego manden trackes så han følgede mine kamerabevægelser. Her brugte jeg normal motion tracking, hvor det krævede nogle manuelle småjusteringer få steder.
Siden Lego manden ikke passede på himlen som var hensigten, brugte jeg blend modes da himlen bare var en solid farve, som han kunne blandes sammen med. Det gav også den mest overbevisende overgang fra træerne, da en maske ville være meget detaljeret. Jeg brugte dog masking til at fjerne ham fra andre hvide områder i videoen, som stakittet og taget. Masken skulle herefter keyframes så den fulgte kamerabevægelserne.
Til sidst lavede jeg nogle småjusteringer til farvekorrektion, så han passede bedre på himlen.
Refleksioner
Hvis du ikke allerede har tænkt tanken allerede, så har jeg selvfølgelig fokuseret mest på fotodelen af projektet. Det har både været med fordele og ulemper.
Til start havde vi kickoff på projektet sidste tirsdag, og jeg var først ude at tage billeder om lørdagen pga. vejret var bedst der. Jeg kunne have planlagt at tage indendørs billeder i Medialab, og sparet mig lidt ekstra stress her i slutspurten. Det ville også have givet mig mere pusterum til at fokusere på videoprojekterne.
Men når det kommer til billed og videomateriale, så er det svært at planlægge at tage noget ordenligt på denne årstid når det bliver så tidligt mørkt. Desuden ville det også have været ideelt hvis projektet var placeret lidt tidligere på semestret, hvor vi ikke havde så travlt med eksamen.
Når det kommer til billeder, så har jeg foretaget mig nogle uforventet observationer ift. at tage billeder alene og billeder med andre: Det er fedt at tage billeder med andre på forskellige lokationer til sparring, da man kan lade kreativiteten flyde bedre end hvis man er alene. Mobiliteten er dog en ulempe her, hvis dine medfotografer ikke er lige så mobile som dig. At tage billeder alene kan have nøjagtig modsatte effekter.
Til videoprojekterne kunne jeg godt have brugt mere tid til planlægningen. Selvom jeg synes min reklamevideo endte med at være acceptabel, manglede den stadig et storyboard. Min VFX video kunne også have brugt en lidt bedre idéfase, som måske kunne have hjulpet mig på vej.
Og til sidst: Tjek altid om dit Sony kamera er på S-log før du tager fotos 😭