Projekt 4

Jeg er jo ikke med på billedet fordi jeg tog det!

Introduktion

Til dette projekt var emnet velgørenhed. Vi skulle valgfrit vælge en organisation at udvikle et koncept til. Jeg var i samme gruppe, som min netværksgruppe, altså Simone, Tobias Lyberth, og Emil.

Til start lavede vi interne gruppeevalueringer, som f.eks. gruppekontrakt, risikoanalyse, osv. Vi fik også oprettet en Discord og Messenger gruppe til kommunikation. I vores Discord gruppe lavede vi opdelte kanaler til fildelinger, noter og diverse informationer. Den blev et centralt knudepunkt i vores gruppe.

Hvordan kan et digitalt produkt hjælpe med at involvere unge mellem 20-25 år i et selvvalgt eksisterende velgørenhedsprojekt eller organisation? 

– Projektbeskrivelsen

Research

Vi startede med at lave spørgeskemaer til dataindsamling. Disse spørgeskemaer sendte vi ud på skolen som plakater, i vores egne holdchat, samt uddelte dem til venner og bekendte. Gennem denne startperiode skrev vi også indholdsstrategi, som indeholdte metoder og strategier der fastlagde og begrundede vores koncept, samt information om vores tilgang til projektet rent internt.

Herefter begyndte vi på konceptudvikling, som b.la. indebar brainstorming af forskellige løsninger til klienten. Vi brugte også affinity diagrams til at sortere noget af dataen vi havde indsamlet fra spørgeskemaer og interviews.

Vi lavede også en del brugertests på de nuværende hjemmesider til Børns Vilkår og HØRT.

Prototyping

Ud fra vores research fandt vi ud at det var relevant at redesign hjemmesiden til Børns Vilkår, udvide HØRT’s koncept og udvikle et podcast til HØRT. Vi gik derved i gang med at designe nogle user flows til hjemmesiderne.

Herefter kunne vi gå i gang med at lave nogle wireframes. Vi lavede nogle skitser, som vi overførte til nogle low-fi wireframes. Disse lavede vi kort efter om til en funktionel low-fi prototype, som vi fik brugertestet over en uges tid.

Mens vi var i gang med at brugerteste, gik andre medlemmer af gruppen i gang med at designe nogle moodboards og derefter styletiles.

Med brugertestet layout, og farver samt designelementer på plads, gik vi i gang med at designe en mockup, som vi også kort brugertestede.

Udvikling

Til sidst skulle vi realisere vores produkter: 4 sider til 2 hjemmesider, 1 podcast, og sociale medie opslag på Facebook og Instagram.

Vi begyndte på hjemmesiden ved at oprette et Github repository til projektet. Her kunne vi alle arbejde på koden sammen, ved at synkronisere projektet på vores egne computere.

Vores arbejdsfordeling blev følgende: Tobias arbejdede på Børns Vilkårs forside, Emil på deres Frivillig side, jeg arbejdede på HØRTs forside, og Simone på deres nye podcast side som vi ville lave i led af deres rebranding.

Siden at jeg var SCRUM master og styrede vores tidsplaner, havde jeg selvfølgelig oprettet et SCRUM board, som vi følgede gennem projektet. Efter ét af projektledermøderne, hvor projektledere og SCRUM master fra hver gruppe deltog, blev jeg lidt klogere på at holde tidsplanen detaljeret.

Før vi gik i gang med kodningen, holdte vi et møde i gruppen hvor vi kortlagde hele processen, hvilket indhold vi forventede at lave på hver side, satte en deadline for hvert punkt, og aftalte at tjekke punkterne af når vi havde fuldført dem.

Selvom det var lidt svært for alle at huske på, var det min opgave at hele tiden holde styr på hvor langt hvert gruppemedlem var noget, så jeg kunne opdatere SCRUM boardet og holde overblik over kodningsprocessen i gruppen, især når vi arbejdede hjemme fra mange af dagene.

Der var lidt blandet fornemmelser af hvor lang tid kodningen ville tage, og hvor stor en udfordring det ville være. Dette projekt var langt fra min første hjemmeside jeg har håndkodet, jeg tror nærmere det er 20-30 hjemmesider jeg efterhånden har håndkodet (alle har været skoleprojekter, som er relativt begrænset i scope), så både mig og Tobias der havde kodet HTML og CSS før, kunne måske have overvejet Simone og Emil’s erfaringsniveauer lidt bedre.

Men i gang kom vi. Kodningsprocessen forløb relativt nemt, med sædvanligt debugging gennem processen. Efter en uges tid, gik vi alle alle i gang med Javascript koden.

I løbet af kodningsprocessen holdte vi flere møder hjemmefra, hvor medlemmer gav status på hvor langt de var nået, så jeg også kunne registrere det på vores tidsplan.

Vi skulle selvfølgelig også dokumentere vores JS kodning med videoer, som vi alle lavede de sidste par dage før afleveringen.

Desuden ville vi også optage en demo på podcasten, så jeg havde booket lyd studiet hvor vi tilbragte dagen på at optage podcasten.
Den sidste slutspurt torsdag og fredag, blev brugt på at skrive vores PDF til afleveringen.

Reflektion

Dette projekt har langt fra været mit yndlingsprojekt på uddannelsen. Det er selvfølgelig normalt et luksus at ‘have det sjovt’ i løbet af et projekt, men der har været en del der har skabt nogle problemer, som har lidt ødelagt min oplevelse i projektet.

Til start var det ikke det mest engagerende emne. Jeg har aldrig haft nogen form for interesse for velgørenhed, og jeg har ikke nogen erfaringer med det selv. Det i sig selv har dog ikke forvoldt andre problemer end at gøre emnet lidt kedeligt for mig selv.

Det største problem i starten af projektet var undervisningen. Lektioner var skemalagt forkert, og jeg var ikke den eneste der heller ikke forstod indholdet af undervisningen. Dette gjorde det meget udfordrende at gøre brug af metoderne vi skulle have lært, under projektet. Da der også blev blandet rundt i information fra underviserne, var det også svært at blive klog på indhold og deadlines. Hele projek planlægningen fra undervisernes side, har været med til at gøre det her projekt kaotisk i mine øjne.

Gruppen

Til netværksdagen var jeg heller ikke klar over at vi skulle være i de samme grupper resten af semestret. Jeg havde prøvet at finde nogle nye gruppemedlemmer dengang, bare for at prøve at arbejde sammen med nogle andre end sædvanligt, men efter at have arbejdet i den samme gruppe i snart 4 måneder, begynder man snart gerne at ville arbejde med nogle nye gruppemedlemmer igen.

Jeg var også SCRUM master, så det var mig der havde overblik over vores tidsplan. Min erfaring var at det var en meget stor udfordring, når man gentagende gange skulle fortælle resten af gruppen at holde øje med tidsplanen. Da vores projektleder også blev fraværende (lovligt undskyldt ifølge vores risikovurdering), begyndte initiativet i gruppen også at falde. Jeg synes selv det var mig selv der ofte skulle uddele opgaver til de andre medlemmer, i stedet for at man selv varetog en opgave, som man kunne se var ledig. Dette skal kommunikeres bedre næste gang. Der kunne evt. holdes statusmøder hvor man også diskuterer morale, individuelt engagement og gruppens kollektive initiativ, så arbejdstempoet kan opretholdes.

Tidsfordeling

Som personen ansvarlig for tidsplanen bør jeg også selv sørge for at inddrage gruppemedlemmer mere i tidsplanen så der kan blive mere engagement, dog er jeg pt. i tvivl om hvordan dette kan gøres. Jeg må søge råd og inspiration fra de andre grupper eller evt. underviserne.

Én af mine største fejl som ansvarlig for tidsplanen, er at jeg ikke tog nok højde for erfaringsniveauet for hvert gruppemedlem, som jeg nævnte tidligere. Vi tog en kort recap af projektet efter afleveringsdeadline, hvor de andre snakkede om at de gerne ville have haft mere tid til at kode. Jeg føler også at vi kunne have arbejdet mere intenst i starten af projektet, hvilket jeg også skulle have sørget for i tidsplanen. Dette kunne måske have givet os mere tid til at kode.

I starten af projektet var der også meget stor fokus på research og metoder. Jeg tabte lidt tråden fra vores research i løbet af projektet, måske pga. jeg mistede overblik eller simpelthen kørte død i den og mistede motivationen for projektet (hvilket jeg gjorde især i den sidste uge op til deadline), hvilket jeg skulle have kommunikeret til min gruppe, så vi kunne have fundet en løsning på dette. Noget af det der fraholdte mig fra det, var b.la. tanken om at de andre nok også havde rigeligt at stresse over.

Tobias har været super god som projektleder, specielt til at tage gruppeinitiativ og ‘vise vejen fremad’ for os andre. Da han blev i praksis blev sygemeldt, påtog jeg mig selv rollen for at tage initiativ i gruppen. Jeg burde måske have hjulpet ham mere i starten, så vi kunne have balanceret denne dynamik bedre, specielt så resten af gruppen også kan følge med. Der tænker jeg at jeg selv kunne have været bedre til at inkludere dem.

Læringsudbytte og erfaringer

I retrospekt er jeg ærlig talt i tvivl om hvad jeg har lært i dette projekt. Hvis noget, så er det at projekter ikke altid er en dans på roser (de er de egentlig sjældent), men nogle går bare bedre end andre. Om dette er grundet mine egne fejl og mangler, ved jeg ikke. Det kan kun mere trial and error bevise. Projektplanlægningen har klart været noget jeg kan forbedre til en anden gang.

Desuden bør jeg også selv arbejde med intenst med strategi og metoder, og gøre mere ud af at opretholde den røde tråd fra research til endeligt produkt.

Dog når det gælder rent teknisk erfaring, eller “hard skills” som det også bliver kaldt, så tror jeg det er begrænset hvilke nye erfaringer jeg har påtaget mig. Jeg er nok blevet mere øvet i Javascript og måske indsamling af data, som vi gjorde i starten. Jeg er nok også blevet klogere i at Trello ikke virker optimalt til SCRUM modellen.

Opsummering

Der var mange ting der kan forbedres ved dette projekt. Alt lige fra min egen indsats og hvordan jeg inddrager de andre gruppemedlemmer, til hvordan vi kollektivt kommunikerer og arbejder sammen. Jeg har en stærk mistanke om at allerede nu er der blandet tilfredshed i gruppen, hvor jeg nok er den eneste der har seriøse skrupler med projektforløbet. Næste gang vi får en chance for at kommunikere fælles i gruppen (vi skal allerede forbedre præsentation til på tirsdag, så der får jeg mulighed), så kan vi lave en fælles evaluering af projektet, vores egne indsatser, hvordan det har været at arbejde sammen osv. så vi alle kan nå en konsensus om vores individuelle fejl og mangler. Dog er jeg også nervøs for at dette kan lede til uenighed eller endda drama, hvilket selvfølgelig ikke er min intention. Jeg håber selv på at få noget kritik fra min gruppe, som jeg evt. kan have misset. Jeg er selvbevist om mange ting, men jeg er kun menneske.