Til design challenge workshoppen havde vi 1 dag til at udvikle et produkt, som blev tilfældigt udvalgt for os. Pointen med workshoppen var at udfordre os kreativt og på tid, for at vi kunne frit afprøve nogle af de mange metoder vi havde lært i løbet af uddannelsen indtil videre.
Udvikl engagerende indhold til appens sociale medier, der fremhæver kommende begivenheder.
Opgavebeskrivelsen
Jeg fik tildelt opgaven at udvikle noget indhold til KulturKalender appen, en kalender app der lister begivenheder og events i Esbjerg og lokalområdet.
Da det var en meget åben opgave, startede jeg med at prøve at indsamle lidt mere information om den. Jeg spurgte andre studerende og underviserne, som begge sagde at jeg kunne udvælge en specifik event at markedsføre. Jeg valgte at fokusere på Esbjerg Musikhus, da de så ud til at have masser af events konstant, og fyldte en stor del af Esbjergs lokal- og turistmarkedsføring.
Jeg researchede deres sociale medier, som Instagram for at finde ud af hvordan de markedsførte kampagner og events.
På deres program side lærte jeg de havde større bands som Queen Machine på besøg, samt en Michael Jackson kopi. Da jeg er selv er vild med begge disse musikere, besluttede jeg mig for at prøve at markedsføre dem.
Derefter brugte jeg en stor del af workshoppen på at researche og indsamle materiale, så jeg kunne producere en reklamevideo for Esbjerg Musikhus, som b.la. indeholdte disse events.
Jeg rentegnede Musikhusets logo i Illustrator, så jeg kunne lave en kort logoanimation i After Effects, da jeg også ville prøve at udnytte nogle af de metoder jeg havde lært i Motion graphics lektionerne med Jesper.
Herefter havde jeg indsamlet nogle forskellige klips jeg kunne indsætte af Queen Machine, men jeg havde problemer med at finde yderligere ressourcer af andre bands og musikere, jeg kunne have med i min reklamevideo. Selvom videoen kun skulle være max 30 sekunder lang, da den var beregnet til sociale medier, var det stadig en udfordring at finde ressourcer på nettet.
Reflektion
Denne workshop var langt fra perfekt, og jeg er ikke selv tilfreds med min indsats i løbet af den. Jeg har før lavet større videoproduktioner, men min udfordring her var at jeg kun havde én dag til at producere den. Jeg har altid haft svært ved at producere materialer på meget kort tid, og er ofte udfordret i prioriteringer.
Så hvad kunne jeg have gjort for at få et færdigt resultat ud af dagen, som jeg også kunne have været tilfreds med i sidste ende?
- Organisér og planlæg projektet: Det er fint at specificere og målrette projektet til én produkt, som en videoproduktion, men sørg for at der bliver lavet nok research på formålet med produktionen og om den er relevant for målgruppen. Derved har du bedre overblik over videoprojektet fra start til slut.
- Udvikl storyboards til videoproduktioner: Denne er vigtig. Jeg har lavet mange storyboards før, men jeg tænkte ikke det var nødvendigt at lave et til sådan en kort opgave som denne. Det var en fejl, som gjorde at jeg ikke var sikker på hvad jeg kunne komme i videoen, og til sidst var skyld i at jeg ikke kunne lave den færdig til tiden.
- Tag projektet seriøst: Der var meget frihed i denne workshop, hvilket gjorde at jeg desværre tog den mindre seriøst. Min tanke var at, nu hvor der var større fokus på eksperimentering, så var det ikke så vigtigt at decideret producere et færdigt produkt.
Havde jeg fulgt disse trin ville jeg højst sandsynligt ikke kun have haft bedre overblik, men jeg kunne også have arbejdet mere fokuseret på workshoppen og fået et reelt resultat ud af den.