1. semester eksamen noter

Der skal huskes mange ord og termer til eksamen, og det hele kan hurtigt virke overvældende når du først begynder på den.

Derfor har jeg samlet en liste over ressourcer jeg brugte til min eksamen, som du kan tage inspiration fra, eller læse op til din eksamen.

Ud over disse flashcards kan du også gennemgå ressource listen på Itslearning fra start til slut. Alle disse flashcards er nemlig skrevet ud fra den, og indholdet fra dit semester.


Hvis du leder efter selve mit eksamensopslag for 1. semester, så kan du se det her.

Flashcards

Ordliste

Herunder finder du min personlige ordliste, som jeg brugte til min eksamen. Husk at skrive dine egne noter, da pensum eller skolens indhold kan ændre sig. Disse noter er ment som supplement, ikke en erstatning for dine egne noter.

Nogle af begreberne i listen indeholder kilder med mere læsemateriale, skulle du være interesteret i mere uddybning.

Research

BegrebBeskrivelse
Visuel researchEn kvalitativ researchmetode der omhandler at samle inspiration fra visuelt input. Dette kan være billeder og videoer, men også alt visuelt i virkeligheden (f.eks. arkitektur, natur osv.)
Primær research(Eller field research) er selvindsamlet data.
Sekundær research(Eller desk research) er brug af data indsamlet af andre.
KWHLWhat I Know,
What I want to know,
How will I learn,
What have I Learned
InterviewsUstruktureret: Improviserede interviews
Semi-struktureret: med retningslinjer, men uden faste spørgsmål.
Struktureret: med retningslinjer og faste spørgsmål.
Qualitative / QuantitativeKvalitativ data er mindre, men mere fokuseret data, som interviews.
Kvalitativ data er mere bred data, som spørgeskemaer og lign.

Æstetik

Z patternNår brugeren læser en hjemmeside fra top venstre > højre > venstre bund > højre. Altså i et Z mønster.
F patternNår brugeren læser hjemmesidens overskrift, skimmer ned over siden efter interessant indhold, læser det, og fortsætter ned. Altså i et F mønster.
Rule of thirds / Gyldne snitHvis du opdeler et billede i et 3×3 grid vil du få 4 punkter i midten som indikerer de stedet hvor brugere naturligt fokuserer.
C.R.A.PContrast: Kontrast mellem elementer i alt fra farve, til størrelse, former og placering.
Repitition: Sammenhæng i design ved gengående elementer.
Alignment: Justeringen af elementer giver sammenhæng i designet. Tekst er typisk venstrejusteret.
Proximity: Nærhed og gruppering af elementer.
Visual hierarchyStørrelse, farve, afstand, kontrast og positionering.
GestaltDer er 12 Gestalt love i alt, men disse 8 er de vigtigste:

Figure: Elements can be perceived as figures due to fore- and background.
Similarity: Elements with similar attributes are associated with each other.
Isomorphism: Elements are interpreted through our memories.
Continuation: Elements that follow a line appear related.
Closure: Elements can form compositions without closed forms.
Proximity: Elements located close to each other perceived as groups.
Symmetry: Elements repeated regularly and orderly form patterns.
Common region: Elements located within a closed region appear grouped together.

Farveteori

Primære farverFarver der ikke kan frembringes ved at blande andre farver.
Rød, gul og blå.
Sekundære farverFarver der frembringes ved blanding af primærfarver.
Grøn, orange og lilla.
Tertiære farverFarver der frembringes ved blanding af primære og sekundære farver.
Analogt farveskemaForskellige farver med nærliggende hue og forskellige shades og tints.
Monokromatisk farveskemaÉn farve med forskellige shades og tints. Sort og hvid er et godt eksempel, men det kan også være andre hues.
Komplementært farveskemaKontrastfarver – 2 farver på modsatte sider af farvehjulet.
Split-komplementær2 forskellige kontrastfarve hvor den ene farve er opdelt i 2 forskellige hues.
Double split-komplementær2 forskellige kontrastfarver hvor alle er opdelt i 2 forskellige hues
(Altså 4 forskellige farver, som er opdelt 2-og-2 i hver ende af farvehjulet).
Triadisk farveskema3 kontrastfarver i modsatte ender af farvehjulet.
Tetradisk4 kontrastfarver i modsatte ender af farvehjulet.
GamutEt farvespektrum der viser en maskines eller et displays evne til at frembringe farver.
RGB er en additiv farveskala, hvilket vil sige at man blander farver ved at tilføje lys.
CMYK er en subtraktiv farveskala, hvor man får mørkere farver jo mere man blander dem.
TintMængden af hvid i en farve.
ToneEndten mængden af grå i en farve, eller blandingen af tint og shade.
ShadesMængden af sort i en farve.
HueSelve farven på farveskalaen, uden hvid og sort. F.eks. rød, grøn og blå.
SaturationMængden af farve / farveintensitet.
SpotfarverEn fastslået farve, som altid er den samme. Ofte defineret med navn eller kode. F.eks. Pantonefarver.
ProcessfarverEn blanding af forskellige farver der resulterer i en ny farve. F.eks. hvordan CMYK bliver blandet ved brå af små prikker på print (halvtoning).

Brugertest

CardsortingEn brugertestmetode der får en bruger til at sortere indhold i grupper ved hjælp af kort. Kan bruges til at kategorisere sider og lign.
Open card sorting: Uden grupperinger fra start.
Closed card sorting: Med grupperinger fra start.
ThinkaloudEn metode der går ud på at brugeren fører en monolog i løbet af testen, hvor de forklarer hvad de tænker.

Concurrent Think Aloud (CTA): Når brugeren fortæller hvad de tænker uafbrudt i løbet af testen.
Retrospective Think Aloud (RTA):
Når brugeren forklarer uabrudt hvad de tænkte efter testen (de kan f.eks. forklare ud fra en videooptagelse af dem selv og hvad de foretog sig i løbet af testen.)
Concurrent Probing (CP):
Når brugeren bliver spurgt spørgsmål i løbet af testen.
Retrospective Probing (RP):
Når brugeren bliver stillet spørgsmål efter testen, ud fra hvad de foretog sig.
Desirability testEn test der får brugere til at forklare hvad et design får dem til at føle ud fra et sæt adjektiver.

Kvalitativ: Brugere vurderer et design med et sæt adjektiver, som beskriver hvad designet får dem til at føle.
Kvantitativ: Brugere vurderer flere designs med et sæt adjektiver.

Visual process

Divergent thinkingEn ustruktureret og fri metode til at løse problemer eller komme på kreative idéer. Her tænker du i så mange forskellige retninger som muligt for at komme på flere idéer.
Convergent thinkingEn metode der fokuserer på logik og fakta. Her kan du evt. præcisere eller udvikle dine idéer fra divergent thinking.
Design Thinking (IDEO)En model til en iterativ udviklingproces der er delt op i 5 trin med Divergent og Konvergent thinking.

Discovery: (Divergent) Her leder du efter inspiration med research.
Interpretation: (Konvergent) Her fortolker du din data eller inspiration fra Discovery.
Ideation: (Divergent) Her kommer du på dine egne idéer og løsninger til dit projekt eller problem.
Experimentation: (Konvergent) Her udvikler du og definerer dit koncept.
Evolution: Her kommer du tættere på færdigt produkt eller resultat ved at udvikle prototyper eller føre dit koncept ud i praksis.
Design Thinking (Stanford)Stanford har deres egen version af Design Thinking, som i bund og grund er det samme, med undtagelse af at første trin tager udgangpunkt i brugerens/målgruppens interaktion med dit koncept.

Empathy > Define > Ideate > Prototype > Test

Husk at sætte dig ind i begge designmodeller og sæt dit egne ord på dem. Design Thinking er en basisk designmodel, som bør sidde på rygraden.
StyletileIndeholder farver, skrifttyper/størrelser, billeder, ikoner og logoer, knapper og andre elementer, samt tone of voice.

Indholdsstrategi

BudskabsdesignHvordan du formidler dit buskab igennem dit design.

Dit indhold skal tage hensyn til logos, ethos og pathos.
Din struktur skal fokusere på eksplicit / implicit indhold med en-sidet / to-sidet argumenter. Husk at komme stærkeste argument først.
Du skal udforme dit layout og design med henblik på ovenstående.
Content strategyDefiner dit mål.
Research din målgruppe.
Brugertest dit koncept til med relevante brugere.
Vælg kanaler til at markedsføre dit koncept.
Idéuvikle dit indhold i forhold til målgrupper og kanaler.
Offentliggør og analyser dit indhold.
PersonaEn fiktiv beskrivelse af en enkelt person fra din målgruppe. Indeholder alt fra navn, alder, job og uddannelse, til interesser.
MinervaEn segmenteringmodel til at opdele folkegrupper i 4-5 segmenter defineret med kendetegn.

Blå:
Prestige, tro på sig selv og resultatorienteret.
Grøn: Engagement, principmennesker og fællesorienteret.
Violet: Praktikere, signalværdi og spænding.
Rosa: Tradition, familien og det nære miljø.
Grå: Et ekstra segment når personer ikke passer i andre segmener (nogle Minerva modeller ekskluderer dette segment pga. upålidelig data).
Golden CircleEn idéudviklingsmodel, som i bund og grund er god til al slags design. Overvej spørgsmålende “What, How, Why?” hver gang du skal udvikle et design.

What are you selling?
How will you sell it?
Why why do you sell it? (mission/vision)
5P ApproachEn udviklingsmodel der tager udgangspunkt i pålideligheden i dit produkt i forhold til brugere.

Premise: Grundlaget bag dit produkt. Her understøtter du dit budskab.
Promise: Det løfte eller værdi du giver din målgruppe.
Picture: Visualisér dit produkt med grafik eller reklame – noget håndgribeligt.
Proof: Bevis at dit produkt opfylder 
Push: Sælg dit produkt gennem relevante kanaler.
VærditrappenEn udviklingsmodel, som starter afsenderorienteret (dig) og ender netværksorienteret (hele din målgruppe).

1. Køb vores produkt
2. Hør om vores forretning
3. Vi fortæller om det vi brænder for
4. Hvordan kan vi hjælpe dig med det, du brænder for?
5. Hvordan kan vi sammen forandre verden?
KunderejseEn proces der beskriver din målgruppes interaktion med dit koncept / produkt.

Tiltrækning: SoMe, søgemaskiner, reklamer..
Interesse: Word-of-mouth, showroom, nyhedsbrev..
Beslutning: Cases, møder, telefon..
Konverting: Kundeservice, levering, betaling..
Evaluering: Anmeldelse, lead nurturing, re-marketing.

En anden version:
Discovery: Eks. leder efter flyrejser.
Research: Leder efter tilbud på specifikke datoer.
Conversion: Får hjælp til at beslutte en bestemt flyafgang.
Post-sale engagement: Giver feedback på kundetilfredshed.
User scenarioEt fiktivt scenarie baseret på persona. Skal simulere en handling eller et mål I vil opnå, med formål for at få forståelse af brugernes interaktion med produktet og deres motivation.
AccessibilityBetyder “tilgængelighed”.
Hvor nem et produkt er at opfatte, forstå, navigere og interagere med. F.eks. er din hjemmeside tilgængelig for ældre eller er din app brugbar for folk med nedsat syn eller hørelse? Jo flere dit produkt kan være tilgængelig for, desto bedre.
Tone of voiceOrdvalg og kommunikation i din markedsføring.
Sjov eller seriøs. Formel eller afslappet. Med respekt eller respektløs. Enthusiastisk eller kort og præcist.
IndholdsplanEn produktionsplan til dit indhold. Det kan være en tidsplan, resourceallokering, eller lign. Det handler om at få en oversigt over KPI’er (Key Performance Indicator).
Key Performance IndicatorEn målbar værdi der definerer i ord og tal hvor god din virksomhed er til at skaffe kunder og sælge dit produkt. (Dette er mere relevant for markedsføringsuddannelser).
Content sweet spotNår noget er relevant for både afsender og målgruppe, eller når viden og erfaring går sammen med din passion.
OrganiseringOpdel ansvarsområder til din virksomhed/gruppe. Hvem skal være leder? Editor? Intern ekspert? osv. Hvad er deres motivationer? Styrker og svagheder? Hvordan kan I opveje hinandens?
CopywritingMålrettet tekstindhold med formålet at få en bruger til at handle.
B2CBusiness to Customer.
Salg og kommunikation til private kunder.
B2BBusiness to Business.
Salg og kommunikation til andre virksomheder.
B2GBusiness to Government.
Salg og kommunikation til det offentlige.

Wireframes

WireframeEn form for blueprint over et layout og hvordan forskellige elementer placeres i forhold til hinanden.
Lo-fi wireframeLow fidelity wireframe.
En skitse over et layout. Indeholder ikke billeder, tekst eller indhold, men er i stedet opbygget med et bloklayout.
Hi-fi wireframeHigh fidelity wireframe.
Skal vise funktionaliteten af en hjemmesiden med ikoner, tekst og grafik, som er nødvændig for at give en nøjagtig repræsentation af udseende.
MockupEn nøjagtig visuel repræsentation af et design. Indeholder billeder, tekst og al andet indhold, men er ikke en funktionel version af produktet.
PrototypeEn nær færdig version af produktet. Indeholder alle visuelle elementer, samt basisk funktionalitet der er nødvendig for at give en repræsentation hvordan man bruger produktet.
UXUser Experience handler om en brugers opfattelse af en brugergrænseflade, samt deres holdninger, præferencer osv.
UIUser Interface.
Klarhed: Brugeren har klart overblik.
Familiært: Brugeren kan genkende elementer på siden.
Responsivt: Der er interaktion på siden.
Gentagelser: Elementer går igen for genkendelighed.
Æstetisk: Der er visuelt overblik og balance.
Effektivt: Siden kommunikerer budskab og pointe hurtigt og klart.
Tilgivende: Brugeren kan tillade sig at lave fejl uden konsekvenser.
CLICommand Line interface.
Terminal eller konsol der kun visuelt består af tekst.
GUIGraphical User Interface.
En brugerflade med grafiske elementer der f.eks. repræsenterer funktion.
NUINatural User Interface.
Brugerinteraktion der kommer brugeren naturligt, f.eks. ved brug af hænder på mobiler.
VUIVoice User Interface.
Brugerflade der bygger på stemmeinput, f.eks. stemmeassistenter som Siri.

Typografi

LeadingLinjeafstand – selve afstanden fra grundlinje til grundlinje.
KerningAfstand mellem enkelte bogstaver.
TrackingAfstand mellem bogstaver i et helt ord.
Serif / Sans-serifSerif: Tekst med fødder.
Sans-serif: Tekst uden fødder.
HoreungeEn udgangslinje der starter på en ny side eller spalte.
Også kaldet Orphan på Engelsk.
Fransk horeungeEn indrykningslinje nederst på en side eller i en spalte.
Forskellen på denne og ovenstående kan ses her.

Foto

LukketidMængden af tid sensoren eksponeres for lys. Ved længere tid, får man mere lys.
BlændeEller F-stop. En lille iris inde i lensen der styrer mængden af lys der rammer sensoren. Højere F-stop betyder mindre lys, lavere F-stop betyder mere lys.
Jo højere F-stop, desto mindre depth-of-field – altså slørring.
ISOFølsomhed på selve sensoren. Jo højere ISO, desto lysere lysere bliver dit billede, men du får også mere gryn (noise) på dit billede, pga. små variationer i elektriske signaler, som sensoren konventerer til data.
EksponeringstrekantenEn model der forklarer hvordan ISO / blænde / lukketid spiller sammen i fotografi, for at få det bedste billede med korrekt eksponering.
EksponeringSelve hvor lyst billede er. Ved høj eksponering mister man detaljer i hvide områder. Ved lav eksponering mister man detaljer i skygger.
OphavsretRettighed til juridisk ejerskab af egne værker – medmindre disse værker er skabt af en medarbejder for en virksomhed.
Ophavsret gælder hele ejerens livstid og 70 år efter. 

Efterfølgende er det public domain, altså offentligt tilgængeligt.
Du kan også bruge adskillige Gestaltlove og designprincipper i fotografi.

HTML & CSS

AttributEkstra information til dit tag. F.eks. src= eller href=.
<head>Alt der ikke er visuelt repræsenteret på siden. CSS, scripts og fonts linkes her.
<body>Alt der er visuelt represænteret på din hjemmeside. Billeder, tekst osv.
UTF-8Et karaktersæt der dækker alle latinske alfabeter.
TagSelve HTML elementet. F.eks. <div> eller <a>
Semantiske tagsTags der beskriver indholdet til søgemaskinger for SEO optimering. Introduceret i HTML5.
DeclarationFra { til }. Declerations i flertal er de forskellige CSS linjer, separeret af ;
PropertyHvad din CSS gør. F.eks. “background-color” eller “margin”.
ValueSelve værdien du giver din CSS. F.eks. “rød” eller “12px”.
SelectorNavnet på dit HTML element. F.eks. “.headerimage”.
Media queryEn indikator der viser at følgende CSS skal gælde i en specifik skærmstørrelse.
FlexboxEt dynamisk CSS system til layout. 
SEOSearch Engine Optimization.
Hvor offentligt tilgængeligt en hjemmeside er for søgemaskiner.
ResponsiveNår en hjemmeside er optimeret (layoutmæssigt) til forskellige størrelser på desktop og mobil – det er nemmest at designe til mobil først.
RepositoryEn lokal eller remote mappe hvor man lagrer sine filer relateret til et projekt.
GitEt versionsstyringssystem til kildekode. Designet med henblik at være non-destructive, så man altid kan gå tilbage i versioner.
GithubEn udviklerplatform, som benytter Git systemet til open source software, som brugere kan hoste på platformen.

Grønne dage

I løbet af mit semester havde vi en workshop der omhandlede samarbejde mellem alle semestre med fokus på bæredygtighed i forhold til vores koncepter. Her lærte vi om følgende, men hvis du ikke har hørt disse før, så kan du ignorere dem.

ESG rapportEnvironmental Sustainability Report.
En virksomheds miljørapport over deres miljøpåvirkninger, ansvar og indsatser.
GreenwashingVildledende aktiviteter om en virksomheds miljøaktiviteter. Decideret løgne om deres indsatser.
GreenhushingNår en virksomhed underraporterer miljøindsatser og statistikker/data.