I løbet af projekt 1 skulle vi redesigne en valgfri hjemmeside i grupper med 4 personer. Vores gruppe bestod af:
- Alexander
- Alexandra
- Rama
- Tobias
Vi valgte ungodense.dk, da deres hjemmeside havde adskillige gentagne elementer, information var ikke sorteret, farver havde lav kontrast på flere skærme, brugerrejse var ikke overvejet og flere undersider havde ingen tekst formatering eller visuel opdeling.
Der var meget at tage fat om, men vi valgte at redesigne forsiden, kontaktsiden, en side med en liste over hold til fritidsaktiviteter, samt en underside med tilmelding til disse hold.
Prøv vores interaktive prototype her
Konceptfasen
Vi startede med at analysere den gamle hjemmeside. Vi lavede et site tree for at få overblik over strukturen, og derefter lavede vi en liste over mangler og evt. forbedringer.
Disse forbedringer og problemer blev også skrevet ud fra adskillige brugertest på den gamle hjemmeside, så vi bedre kunne få indblik i brugerernes problemer med siden.
Derefter gik vi i gang med at skitsere en ny hjemmeside. Her lavede vi wireframes til de underside vi havde valgt
Styletyle
Vi havde også brug for et nyt visuelt udtryk. Ungodense havde et gammelt logo med nogle andre farver, som vi benyttede os af. Vi designede et moodboard ud fra disse farver, og tog udgangspunkt i den eksisterende billedstil fra hjemmesiden. Efter moodboarded kan vores styletyle ses.
Vi har alt med på vores styletyle. Lige fra skrifttyper til billed stil, farver, logoer, knapper og ikoner og også kurver på hjørner.
Prototype
Med vores idéer skrevet ned, vores wireframes skitseret, og vores styletyle designet, var det tid til at gå i gang med selve prototypen og redesignet. Vi startede med forsiden.
Vi valgte at forminske header menuen, og kategorisere nogle af undersiderne under “Til Unge” og “Til Forældre” for at skabe en simplere brugerrejse. Desuden tog vi den lille undermenu fra den gamle forside, og satte de 3 links på nogle interaktive knapper på forsiden, ikke kun for at skabe blikfang, men også for at vise de 3 vigtigste undersider først og fremmest.
Vi lavet en lille sektion i midten med en kort beskrivelse om Ungodense og om deres værdier.
Og vi komprimerede også nyheder og aktiviter sammen, da de fleste af punkterne blev gentaget i begge sektioner.
Dog valgte vi at lave et slideshow med nogle udvalgte aktiviteter, da de kunne bedre forstås som større events og forsamlinger.
Vi holdte footeren i nogenlunde samme stil, men foretog nogle
Holdliste
Til listen over fritidsaktiviteter og hold lavede vi lidt om på strukturen. På den gamle hjemmeside stod alle hold samlet i én lang liste med over 200 forskellige hold. Selvom der var genveje til nogle af de forskellige kategorier, var der stadig så mange at det var svært at overskue.
Vi valgte derfor at dele det op i følgende: Du møder først en liste over holdkategorier. Derefter kommer du ind på en liste over de forskellige hold i din valgte kategori. På vores endelige resultat tog vi også inspiration fra vores brugertest. Vi har derfor tilføjet ekstra information til holdoversigten, som f.eks. dato, tidspunkt og aldersgruppe.
Tilmeldingsside
Efter du har valgt et hold, kommer du ind på tilmeldingssiden, som vi også redesignede.
Vi lavede strukturen mere overskuelig og tilpassede den til vores redesign, samt vi tilføjede funktioner som et holdgalleri med billeder fra holdet og en kort beskrivelse af underviseren på holdet.
Vi tilføjede også link til sociale medier, skulle holdet evt. have det.
Kontaktsside
Denne var nok én af de undersider der krævede mest kærlighed. På den gamle hjemmeside var kontaktsiden ét langt stykke tekst, som kun opdelte de forskellige afdelinger med bold tekst. Ingen grafiske elementer, ingen visuel opdeling, intet ud over tekst.
Derfor måtte vi redesigne kontaktsiderne fra bunden af. Vi valgte at lave en overordnet side med genveje til de forskellige afdelinger, hvorefter du så kunne se information (samt billede) af hver enkelt ansat.
Vi tilføjede også en basisk kontaktformular, hvis brugerne evt. skulle have generelle forespørgsler som vedrørte hovedkontor eller lign.
Klientrapport
Som afslutning til projektet, skulle vi lave en klientrapport – altså en præsentation der opsummerer vores redesign til klienten. Vi skulle i bund og grund lave et salgspitch.
Reflektioner
Alt i alt har dette projekt været rigtig godt. Jeg kan ihvertfald selv stå bag det endelige resultat, og sige at jeg er stolt af det jeg har fået produceret. Men det betyder ikke at processen undervejs har været fejlfri.
Da det var stort set den samme gruppe, som Prototyping workshop så har en del af de samme problemer gået igen. Mangel på kommunikation, forskellige niveauer blandt evner, plus stor forskel på tålmodighed til konceptudviklingen.
Men dette betød ikke at det skulle komme i vejen for at producere et godt resultat. Jeg er fagligt stærk inden for grafisk design, så jeg pådrog mig ansvaret for meget af det grafiske, som style tile. De andre i gruppen fik tildelt nogle undersider, som de selv tog ansvaret for at få designet.
Alt i alt har dette nok været min bedste indsats indtil videre. Men selvom vi fik nogle gode resultater ud af det, har der stadig været stof til eftertanke, og ting som kan forbedres:
- Kommunikér med hinanden da arbejdsprocessen er en fællesopgave. Det kan være småting som f.eks. hvilke farve et element skal være, eller store beslutninger, som hvad der skal være på en forside. Brainstorm sammen, snak om hvilke idéer I har og hvilke I har lyst til at arbejde videre med, og sørg for at vedligeholde en åben dialog undervejs med hvilke valg I foretager jer.
- Balancér hinandens styrker og svagheder siden I alle har forskellige evner. Mens nogle er grafisk stærke, er andre måske bedre skriftligt. Nogle er måske bedre til planlægning og danne overblik. Disse evner kunne bruges til copywriting eller dannelse af tids/handlingsplan. En af ulemperne ved denne strategi er at ikke alle for prøvet nye metoder eller programmer af, som f.eks. InDesign.
- Tag styringen mere siden at jeg ofte er den mest erfarne i gruppen. I dette projekt var jeg den eneste der havde erfaring med InDesign, Xd, hjemmesidedesign, wireframes og alt andet. Jeg tilddelte nogle af de andre i gruppen at skrive teksten til vores klientrapport, hvilket fungerede perfekt, da jeg ikke er så skriftlig anlagt. En ulempe her er at jeg så ikke for det øvet mere.