Typografi

Kauf Dich Glucklich
Bogstaverne var alle i forskellige størrelser, som gør det meget svært at læse fra gågaden. Kombineret med de bokse rundt om teksen, er det ekstra svært at læse pga. skyggerne fra solen, da skiltet stikker lidt ud fra væggen. Jeg ville have fjernet boksende, gjort skiltet ‘flush’ med væggen (så der ikke var skygger), men måske beholdt
Museum Der Illusionen
Logoet til Illusionsmuseet har brugt lower-uppercase og kerning for at teksten aligner i alle sider, men forskellen på den øverste og nederste linje skaber optisk forstyrrelse og gør det sværere at læse, specielt i større formater, som skilte.


Sait Kebap
Skiltet bruger en serif skrifttype med buet tekst og en hvis border. På et oplyst skilt kan det være svært at læse detaljerne på serif tekst, specielt når det har en hvis oplyst ramme. Hvis teksten var sans serif i stedet, uden ramme, og fulgte baseline uden bue, ville det være mere læsbart.
Fotografi








Museum Der Illusionen

Vi besøgte Illusionsmuseet, hvor vi lærte en masse om perspektiver, vinkler, farver, og hvordan de alle kan påvirke vores sanser, som f.eks. syn og balance.
Jeg ville gerne besøge illusionsmuseet fordi det er relevant for uddannelsen Multimediedesigner.
Interaktivitet er i centrum for museet, og de fleste af illusionerne er opbygget ud fra brugerens oplevelse og opfattelse – f.eks. var Ames-værelset (billedet længere oppe) udtænkt baseret på hvilken vinkel brugeren/observatøren ser værelset og personerne i det fra.
Nogle af de andre illusioner benyttede sig af simple kamera-tricks, som at rotere billedet på hovedet. Selve illusionen foregår i det fysiske spektrum ved hjælp af møbleringen og dekorationen.


Reflektioner efter besøget
Selvfølgelig har illusionerne inspireret mig i form af hvordan man kan udnytte vinkler, perspektiver, osv. Men det har også inspireret mig til hvordan en designer kan manipulere en bruger fysisk igennem brugeroplevelse. Det interaktive element inspirerede mig især – altså hvordan du som designer kan skabe en museumoplevelse som er til at huske. Kan du huske alle malerier på det sidste kunstmuseum du besøgte? Eller kan du huske alle illusionerne fra illusionsmuseet? Det kan jeg ihvertfald. Ved at inkludere brugeren selv i udstillingen skaber du et mere mindeværdigt museum, og sikrer dig en oplevelse med brugeren i centrum, i stedet for installationerne, som på et traditionelt kunstmuseum.