Grønne dage

3,6 jordkloder skal der bruges hvis alle levede lige som mig. Vi startede Grønne Dage med at tage en quiz, som spurgte ind til vores forbrug, transport, bolig osv.

Her ses et mere detaljeret overblik over mit forbrug.
Da jeg har ca. 50 km til/fra UCL, rejser jeg ugentlig 500 km mellem hjem og skole.

Efterfølgende diskuterede vi vores forskellige tal i gruppen (William, Aleksandra, Emil, Claudia og Salma) og sammenlignede dem. Vi diskuterede også forskellige uoverenstemmelser blandt dem, og hvordan de hang sammen med vores indsatser (eller mangel på) når de kommer til bæredygtighed.

Digital konceptudvikling

Vi fik et kort oplæg fra underviseren fra top-oppen, Digital konceptudvikling, som er en selvstændig 1,5 års professionsbachelor, som du kan tage direkte fra Multimediedesigner. Hun præsenterede os for studieretningen, hvad den handler om, og sammenlignende den med de andre top-op uddannelser, E-handel, Innovation & entrepreneurship, og Webudvikling.

ESG

Vi så en præsentation der omhandlede ligestilling blandt køn, alder og forskellig status, både privat, offentligt og på arbejdsmarkedet. Dette gælder omtale

Greenwashing

Vi så en præsentation og deltog i en afstemning om forskellige markedsføringskampagner, hvor vi stemte om de var greenwashing eller ikke. De inkluderede eksempler som en Twitter afstemning fra Shell, en Mercedes reklame, som påstod at deres fabrikker kørte på vedvarende energi. Derefter blev markedsføringslovgivningen forklaret i grove træk, og hvornår reklame eller udsagn fra virksomheder gælder som greenwashing. I bund og grund skal der være klar og tydelig dokumentation på alle udsagn der omhandler miljø og bæredygtighed fra virksomheder.

Grønne dage projekt

Projektet til Grønne Dage var en samarbejds workshop tværs de 3 semestre, hvor vi skulle re-designe en valgfri hjemmeside.
Originalt var arbejsdfordelingen som følgende:
1. sem. – Copywriting
2. sem. – Medieproduktion og webdesign
3. sem. – Medieproduktion, webdesign, webudvikling + supervisor

Men da vores 2. semestre ikke mødte op nogle af dagene, blev arbejdsfordelingen omrokeret til, at 3. semester lavede al re-design og kodning, mens vores semester stadig lavede copywriting.

Vores gruppe bestod efterfølgende af:
1. sem. – Aleksandra, Emil, Tobias og William
3. sem. – Salma og Claudia

Hjemmesiden

Vi valgte at re-designe Torontocupcake.com, en lille lokal Canadisk muffin leverandør, da der var meget unødig information, uoptimerede billeder, meget basisk layout uden tanke på brugerrejse, mm.

Os 1. semestre begyndte på copywriting. Vi kiggede kritisk på al tekst på hjemmesiden, og begyndte at sortere al tekst fra, som ikke var nødvendig information. Efterfølgende kiggede på den resterende tekst, og begyndte at researche virksomheden, dets tjenester, ejer osv. Vi omskrev teksten fra tidligere, inkluderede ekstra detaljer og services, og lavede rettelser hvor nødvendigt.

Mig og Emil re-designede også et logo, og kiggede på identiteten med Salma og Claudia, og kom på et nyt visuelt udtryk til hjemmesiden, som havde fokus på at være bæredygtigt og mere tilgængeligt for flere brugere.

Jeg optimerede også billeder i Photoshop, hvor jeg sparede op til 10MB på nogle billeder på hjemmesiden. Jeg sørgede for at alle billeder var under 10KB uden at gå på stor kompromis med kvaliteten.

Præsentation

Næste dag begyndte vi på præsentationen. Vi 1. semestre arbejdede lidt videre med copywriting, mens Salma arbejdede på præsentationen, og Claudia lagde sidste hånd på HTML/CSS til redesignet af hjemmesiden.

Vi endte med en quick-and-dirty præsentation, som vi efterfølgende præsenterede for nogle af de andre grupper, plus Andrea. Herefter fik vi konstruktiv kritik af forløbet og vores resultat.

Resultat & reflektioner

Selvom vi manglede alle vores 2. semester elever, havde vi stadig god kommunikation med Salma og Claudia fra 3. semester. Arbejdsfordelingen var sat blandt semestrene i workshop beskrivelsen, men os 1. semestre snakkede om at vi godt kunne have tænkt os at have bidraget med mere – vi har bare ikke lært meget på dette tidspunkt af uddannelsen.

I nogle tilfælde følte jeg selv at jeg især kunne have bidraget med mere, da jeg også har tidligere uddannelse, og de andre elever, selv Claudia og Salma på nogle punkter (som f.eks. ved mangel af tid), følte sig på bar bund og presset. Her kunne jeg godt have bidraget med overblik og hands-on erfaringer med HTML/CSS.

Vi fik b.la. kritik af farvevalg og mangel på kontrast, plus ikke at fremvise vores reelle resultat, ud over på vores powerpoint præsentation, hvor vi kun viste billeder af vores redesign.
Her burde nogen af os klart have sagt noget højt, men da det var Claudia og Salma som stod for præsentationen, tøvede vi med at kommunikere om det.