Introuge

Første dag, første møde med vores klassekammerater i de næste 2 år, og vores første indtryk. I løbet af første dag lavede vi simple navne øvelser, for at nemmere kunne huske hinanden. Vi lavede b.la. en lidt ortodox øvelse der gik ud på at vi skulle ‘stalke’ vores sidemakker ved at Google deres navn og finde al information vi kunne i løbet af 5 minutter – derefter skulle vi præsentere hinanden.

Vi blev vist rundt på campus af vores tutorer, Simon og Nicoline (som senere vil blive min studiemakker), samtidig med at vi også fik taget foto til vores studiekort. Efterfølgende blev der holdt forskellige aktiviteter, som Kongespil og Petanque ude på græsplænen.

Dagen efter blev vi introduceret til nogle grundregler på UCL, og div. dokumenter, som vi skulle læse til dagen som f.eks. studieordning og semesterbeskrivelse.

På tredjedagen fik vi opsat og installeret vores procesportfolie fra one.com, som du nu sidder og læser. Dette skal vi opdatere løbende igennem uddannelsen, og alle projekter og workshop skal have deres egne opslag til eksamen.

Introprojekt
animation workshop

Fra torsdag til fredag startede vores første projekt – en stop motion animationsfilm. Vi startede først med en præsenation af “Det gode studieliv” af studievejlederen, og blev derefter introduceret til vores projekt. Vi fik en kort forklaring på hvad stop motion er, tre eksempler på stop motion, samt en mobil app vi kunne bruge til at optage i. Resten var op til os. For mange var denne undervisningsform meget ny, og det tog noget tid til at planlægge processen i vores grupper – min gruppe bestod af mig, Alexander, og Tanja, som jeg aldrig havde snakket med før. Kommunikationen var derfor vigtig.

Vi havde skrevet nogle sticky notes med ting vi elsker og havde, som var blevet tilfældigt uddelt til grupperne. Historien i vores stop motion film skulle omhandle disse 2 ting. Vores gruppe fik hader: mudder elsker: biograf. Efter en kort brainstorm, besluttede vi os for at lave en kort gyserfilm der hed “Muddermanden”, som handlede om et muddermonster i en film, som efterfølgende ville hoppe ud i biografen som filmen spillede i.

Vi inddelte vores gruppe i opgaver: Alexander ledte efter materialer, Tanja skulpturerede vores figurer, muddermonstret og hans offer, og jeg tegnede et overordnet storyboard, som vi kunne følge.

Vi brugte resten af dagen på at optage filmen, og lidt tid derhjemme til at redigere. Vi brugte nogle forskellige tricks til at få filmen til at se overbevisende ud, f.eks. brugte jeg Photoshop til overgangen fra film til biograf (kameraet zoomer ud fra lærredet, så det virker ‘seamless’).

Vi havde brugt almindelig modellervoks til at lave alle vores karakterer, så vi satte en lille nul under denne dråbe, som jeg senere fjernede i Photoshop så det lignede at den svævede.

Resultat & reflektioner

Vi har nået rigtig meget i løbet af introugen, som ellers føles af meget længere tid. Vi har ikke kun nået at lære hinanden at kende fra bunden af, men også lært at arbejde med helt fremmede mennesker.

Der har selvfølgelig været nogle kommunikationsproblemer undervejs, men intet der har sat store forhindringer for at komme i mål med workshoppen eller de andre opgaver vi har fået tildelt.

Vi kom alt i alt godt igennem introugen ved at være åbne for hinanden, åbne for idéer og konstruktiv i vores proces i løbet af hele workshoppen.

Selvom det var en meget kort workshop, så kunne vi en anden gang godt tage brug af en mere dybdegående idéproces, samt handlingsplan over dagen. Vi endte med at bruge mange flere timer på at optage og animere end vi egentlig havde regnet med, så en tidsplan kunne også have været brugbart.