Animation workshop kunstmaleri

Nighthawks
1945 – Edward Hopper


Animation workshop 1: opgavebeskrivelse

“I denne workshop vil du kombinere viden ved hjælp af Adobe After Effects og Photoshop.

Formålet med workshoppen er at skabe en historie, der drejer sig om et kunstværk efter dit valg, og at visualisere det gennem en animation.”

  • 1 R​esearch & Storybuilding
    1.1 When researching different paintings for your animation, identify the meanings and themes behind the paintings and why each of those matter for you.
    1.2 Select the painting that has a concept, theme or meaning that matters most for you and has potential for telling a good story.
    1.3 Define the concept of your story.
    1.4 Write the story you’ll tell.
    1.6 Create a storyboard for your animation.
  • 2 Plan your production. 
    What should be made in Photoshop? What should be made in After Effects?
  • 3 Get started.
    It can help to “act” the movements to figure out how the animation must look so they look most natural.
  • 4 Produce your animation

Workflow

Jeg kiggede på flere forskellige malerier, som jeg kunne animere og fortælle en historie med. Først overvejede jeg The Great Wave off Kanagawa af den Japanske maler Hokusai, men valgte i stedet at animere Nighthawks af Edward Hopper, da jeg følgte der var flere muligheder for at fortælle en historie med flere detaljer.

Nighthawks maleriet handler om ensomhed, i en ellers intim og almen diner i USA, i 1942. Jeg har altid beundret maleriet pga. dets kontrast mellem inde og ude, og hvordan det fortæller historien igennem en meget simpel hverdagsscene, b.la. ved hjælp af lys og farver (dette var en af kendetegnende ved impressionisme, som var Hopper’s specialitet). Maleriet viser også Amerikanernes frakobling til verden omkring dem, pga. krigen, som ellers fyldte alt i deres liv på dette tidspunkt. Det var en årrække plaget ensomhed og paranoia, og jeg ville lave en historie der reflektere dette, men på en langt mere dystopisk måde.

Først lavede jeg et dokument, som beskrev maleriets betydning, min idé til at fortælle historien, og 2 koncepter, som ville udgøre det endelige resultat. Min idé viste sig at være for omfattende til tidshorisonten, så jeg anvendte koncept 2 i stedet, som var delvist inspireret af Blade Runner 2049, som også spiller med idéer om ensomhed i samfundet – jeg brugte højhusende som element til at fortælle historien, lige som i Blade Runner. Derefter lavede jeg en tjekliste for at optimere mit workflow og tidsforbrug.

Storyboardet indeholdt ca. 5 scener. Meningen var, at alle bygningerne skulle bestå kun af dinere stablet på hinanden, men i løbet af processen at indsætte de forskellige dinere, indså jeg at det ville være mere optimalt med kun et par stykker.

Min tjekliste og mit workflow var delt op i 2 dele: indsamling af resourcer (billeder og lign.) plus redigering og klargøring i Photoshop, og selve animationen i After Effects.

Billedredigering

Videoredigering

Nu hvor jeg havde alle mine billedfiler klar, kunne jeg gå i gang med at animere. Jeg importerede alle mine billeder i After Effects, og begyndte at samle dem, som et puslespil.

Da det var mit første indtryk af AE krævede det noget tilvænding, men jeg brugte for det meste animationsteknikkerne vi havde lært dagen førinden: position, rotation og scale, men jeg brugte også wiggle, da jeg ville have dineren til at ryste før den løftede sig ud ad jorden. Jeg brugte også en jordskelvs lyd for at sælge effekten.

Derefter handlede det bare om at animere resten af filmen. Baggrunden var et højt billede af en himmel jeg havde fundet, som langsomt blev kørt fra bund til top med en sort, transparent gradient fra bunden, så man ikke kan se stjernerne i starten. Jeg klippede nogle skyer ud fra et andet maleri i Photoshop, som jeg brugte til at sælge effekten, at bygningen bevæger sig op ad.

Jeg prøvede at fordele animationer, så der hele tiden var noget der bevægede sig, efter de første par sekunder og før slut. Ease out, easy ease og ease in, brugte jeg også på alle animationer, så de føltes mere naturlige. Jeg brugte det også til at sætte timingen på nogle af dem.

Lyd

Alle lydfiler blev downloadet fra Youtube med en konverter, da dette kun var et in-house projekt og der ikke var bekymringer om kopirettigheder. Her brugte jeg også ease transitioner, men også time remap på en ‘woosh’ effekt, for at gøre den langsomere og give den et dybere pitch.

Afstemning

Til sidst i workshoppen skulle der afstemmes om nogle vindere. Hver person fik et nummer på deres computer, og skulle derefter bare loope deres animation så folk kunne gå rundt og se de forskellige animationer. Min vandt “People’s choice” i sidste ende.

Resultat & reflektioner

Photoshop var ikke nyt for mig, så min arbejdsproces var rimelig simpel der, men jeg lærte mange teknikker jeg kan bruge for at effektivere mit arbejde i After Effects, som f.eks.:

  • Navngiv lag for at mindske tidsbrug med mange lag.
  • Brug ikke flere animationer end nødvendigt, da for mange animationer hurtigt kan gøre projektet uoverskueligt.
  • Expressions og sliders som kan bruges til mere avancerede animationer. Kombineret med null lag og parenting kan de også bruges til at kombinere flere animationer i én.
  • Evt. lav et mere detaljeret storyboard for at simplificere animationsproces

Ud over forbedringer til en anden gang, fik jeg lært en masse om at bruge After Effects, da dette var første gang jeg rent faktisk har produceret noget i det.

Jeg har bl.a. lært at arbejde med animation/bevægelse, parent-elementer, en lille småle kodning til mere avancerede animationer, workflow og organisering af lag og filer, plus eksport og hvordan man i sidste ende gemmer en videofil. Desuden har jeg også lært af at arbejde under tidspres, hvilken man kun bliver bedre til ved øvelse. Selvom jeg også arbejdede derhjemme i fritiden på animationen, synes jeg selv at jeg fik meget ud af workshoppen, specielt med den tid der var tilgængelig. I sidste ende vandt jeg også People’s Choice, da min animation tiltrækkede stor opmærksomhed blandt de andre studerende.